woensdag 25 januari 2012

Laos

Op naar LaosDSC07390
Vanuit Chiang Khong gaan we met een bootje de Mekong over naar Laos. We zijn vroeg opgestaan om als eerste bij de immigratiedienst van Thailand te zijn. Ook in Laos zijn we de eerste, toch wel handig zo’n fiets! Een half uur later en 70 dollar lichter (in US dollars betalen is goedkoper) hebben we een visum voor Laos en kunnen we op weg naar de haven. DSC07436We kopen eerst nog even een stokbroodje en springen dan op de fiets. We rijden tegen het verkeer in en gaan er vanuit dat het een eenrichtingsweg is. Na een paar minuten valt het kwartje, ze rijden hier rechts! Dat wordt wennen na een jaar lang links te hebben gereden. We zijn de eerste toeristen die bij de boot aankomen. Bij de kaartverkoop wordt ons verteld dat we op moeten schieten. Dus fietsen we hard naar de boot en proberen we onze fietsen zo snel mogelijk op het dak te krijgen. We zijn blij dat we de boot gehaald hebben, maar uiteindelijk vertrekt hij pas twee uur later, dat is Azië! Het uitzicht vanuit de boot is erg mooi en na een lange dag komen we ’s avonds aan in Pakbeng. Op de kade staat een hele meute personeel van verschillende guesthouses. Normaal gesproken zijn de prijzen van accommodaties hier hoog en is het vechten om een plek, Olifant langs de Mekongmaar als wij er aankomen blijken er meer accommodaties te zijn dan toeristen en worden de prijzen steeds lager. Één jongen biedt aan te helpen met de fietsen van het dak af te halen en naar boven te slepen, wij kiezen dus voor zijn accommodatie. Helemaal uitgeput komt hij boven met Laura’s fiets, ‘heavy’ zegt hij hijgend. Als we de volgende dag naar de boot lopen zien we dat er in plaats van twee boten maar één boot klaarligt en deze is al bijna vol. Met moeite kunnen we allebei nog een plekje vinden, maar een aantal mensen moet op de grond zitten. Onderweg spotten we nog een olifant en 9 uur later komen we aan in Luang Prabang.

Luang Prabang
We gaan op zoek naar een guesthouse en komen twee fietsers tegen; Ana en Charly (Argentinië/Spanje). 6 fietsers samen in Luang PrabangWe besluiten samen op zoek te gaan naar een lekker restaurantje en komen terecht op de Hmong Night Market. Hier vinden we, naast kleding, papieren lampen, sieraden en dergelijke, ook een buffet waarbij je een bord kan volscheppen voor maar 1 euro. En het smaakt nog goed ook! Onder het genot van een halve liter BeerLao (ook 1 euro) praten we over het reizen op de fiets. ’s Avonds komen we nog twee fietsers tegen, DSC07474Elly en Dave(Nederland/USA) en we besluiten de volgende dag met zijn allen te eten op de markt. Er blijkt een hele straat vol buffetten van een euro te zijn en we scheppen ons bord als echte Nederlanders zo vol als ie maar kan. Het is erg gezellig om met een grote groep fietsers te eten. Zo veel fietsers als we in Laos zien zijn we nog niet eerder tegen gekomen. De volgende morgen staan we vroeg op, we hebben sticky rice besteld voor de processie van de monniken. Laura krijgt een rok aan, een sjaal om en een piepklein krukje om op te zitten. En dan is het wachten op de monniken. In een lange stoet komt de eerste lading eraan. De kunst is om zo snel mogelijk in elke ketel een brokje rijst te stoppen en ervoor te zorgen dat ze allemaal wat krijgen. Het zijn zo’n 150 monniken die langs lopen. Kouang Si waterfallsSamen met Peter, een vriend van de familie van de guesthouse, gaan we naar de Wat Xieng Thong om met jonge novice (nog geen monnik) te praten. Een mooie ervaring! Na een laatste maaltijd op de markt, vertrekken de andere fietsers. Wij blijven nog een dagje en bezoeken de Kuang Si Waterfall. Onderweg ernaar toe komen we langs een opvangcentrum voor beren. Het is echt fantastisch om ze in een hangmat Aziatische Berente zien liggen, nooit geweten dat ze daarvan houden! De waterval is echt prachtig, turkoois blauw water en heel veel kleine watervalletjes. We maken een wandeling langs de top van de waterval en nemen daarna een duik in het heldere ijskoude water. Terug in Luang Prabang nemen we een massage bij Lao Red Cross. Hier heb je voor 4 euro een massage van 1 uur terwijl je tegelijkertijd eigenlijk geld aan een goed doel geeft.

Op naar het zuiden
DSC07601 (Small)
Eindelijk stappen we weer op de fiets en we hebben gelijk een zware dag voor de boeg. De eerste 27 km is vrij DSC07598 (Small)vlak en we gaan als een speer. We komen onderweg nog drie Zwitsers tegen waarmee we samen een drankje doen voordat het klimmen begint. Eerst een helling tot 1000 meter, dan 500 meter naar beneden sjezen en dan weer klimmen tot 1350 meter. De tocht is erg zwaar, maar meefietsend in de rij fietsers is het wel te doen. Het is al donker als we uiteindelijk de top bereiken. Gelukkig vinden we een redelijk guesthouse en restaurant, al zijn de prijzen hier wel DSC07610aan de hoge kant. Onder het eten bespreken we de dag, de beklimming was zwaar maar het uitzicht was het waard. De volgende dag staan we vroeg op, weer een dag met veel beklimmingen. Opvallend is het aantal kinderen dat langs de weg staat. Ze roepen allemaal ‘Sabaidee’ en sommigen rennen met ons mee en willen een high five doen. De uitzichten zijn nog mooier dan de dag ervoor en we stoppen regelmatig om een foto te maken. Rond vier uur komen we bij een ‘resort’ met hot water springs. De hutjes zijn erg knus en kosten maar 6 euro. Als we willen DSC07672gaan zwemmen zien we dat de lokale bevolking zich in de hot springs wast en de was doet, gelukkig stroomt het water wel door. We trekken veel bekijks in onze zwemkleding, maar we genieten van het heerlijke warme water. In het restaurantje nemen we een flinke maaltijd, want we hebben dan ook al flink gefietst. ’s Ochtends nemen we voor het fietsen nog wel even een duik in de hot water springs. Na 20 km valt Laura tijdens het handje-klappen met wat kinderen van haar fiets omdat Cyril opeens remt. De schade, valt gelukkig mee, denken we. DSC07727Later komen we erachter dat de laptop kapot is gegaan, de hardeschijf is kaduuk. De weg, die de afgelopen twee dagen erg goed was, verandert in een weg met hobbels en zand. We fietsen snel door naar Vang Vieng. In Vang Vieng zien we een andere kant van Laos, toeristen lopen in bikini over straat en zijn behoorlijk de weg kwijt. In Vang Vieng kan je namelijk tuben; in een tube de rivier af en bij elke bar een drankje drinken. Vang Vien - Watching FriendsZe hebben zelf t-shirts waar iets van I’ve been tubing in Vang Vieng op staat. Dit vonden wij een beetje te ver gaan, dus hebben we het niet gedaan. Er is ook een straat die de tv straat genoemd wordt, hier wordt in elke bar de hele dag door Friends of Famlily Guy gedraaid. Hier hebben wij onder het genot van fruitshakes een paar uur doorgebracht, best grappig. We doen nog een paar dagen rustig aan en stappen dan weer op de fiets naar Vientiane. Het eerste stuk is de weg erg slecht, goed asfalt wordt tekens afgewisseld met kapot asfalt en hobbels, gelukkig wordt dit later beter.
Cycling from Vang Vien to Vientiane

Vientiane
We komen laat aan in Vientiane en komen erachter dat de meeste guesthouses een stuk duurder zijn dan in andere plaatsten in Laos. Toch moeten we hier een aantal dagen blijven om de visum voor Vietnam te regelen en dit kan niet in het weekend. We besteden veel te veel tijd aan het repareren van de laptop, maar we schijnen niet zonder te kunnen. De laatste avond in Vientiane ontdekken we de nightmarket waar we langs de rivier een hapje eten. Als Cyril ’s nachts niet goed slaapt besluiten we nog een dagje te blijven en naar de sauna te gaan. Naast een sauna is er in het sportcentrum waar we heengaan ook een zwembad en massagesalon. Voor 6,50 mag je hier de hele dag gebruik van maken en krijg je een massage van een uur. Dit is heerlijk ontspannen, dat heb je wel nodig als je op reis bent ;)

Op naar Vietnam
De volgende dag vertrekken we op weg richting Savannakhet en overnachten onderweg in Tha bok, Pakxan, Namthone, Tha Kek en Xeno. De weg is goed, vlak en rustig kwa verkeer maar verder ook vrij saai. Gelukkig hebben we in Vientiane een klein speakertje gekocht en onder het genot van lekkere muziek komen we de dagen goed door. Ook komen we 2 gezellige Nederlandse fietsers tegen, Maarten en Line. We maken behoorlijk wat kilometers, regelmatig meer dan 100 per dag. We hopen voor het einde van onze reis de 10.000km gehaald te hebben! Na Savannakhet gaan we door richting de grens van Vietnam en zullen we waarschijnlijk overnachten in de plaatsen PhongThong, MuangPhin, Xepon waarna we bij LaoBao de grens zullen oversteken.

Geen Facebook? Click hier om onderaan de pagina zonder inloggen een reactie te plaatsen

Foto's (Click hier voor fullscreen, kies show info voor fotobeschrijving)

Get the flash player here: http://www.adobe.com/flashplayer

Video's

Googlemaps route:

Routebeschrijving naar Hoi An, Quảng Nam, Vietnam weergeven op een grotere kaart

GPSies track:

Onderaan kan een reactie worden toegevoegd, om anoniem of zonder inloggen te reageren kies dan voor het profiel 'naam' of 'anoniem'.

1. Nice website! What an amazing trip!

2. Tjonhge, tjonhge, jonhge, wat een feest allemaal, wat een ervaringen, ik snap wel dat jullie zo lekker ontspannen lachen en kijken.... en de site wordt steeds professioneler, daar ligt vast / wellicht nog een uitdaging voor de toekomst.... geniet fijn verder, de wereld aan jullie voeten. Liefs Miep